وبلاگ

کسب و کارهای موفق در یزد

business020303
کسب کار

کسب و کارهای موفق در یزد

شروع یک کسب و کار و به دنبال آن کارآفرینی نیازمند شجاعت و داشتن انگیزه‌ای قدرتمند است. پیتر دراکر، پدر مدیریت جدید می‌گوید:”هر بار کسب و کار موفقی را دیدید، بدانید کسی یک بار در زندگی‌اش یک تصمیم شجاعانه گرفته است.”

هنگامی که شخص همه امکانات، برای راه‌اندازی کسب و کار را داشته باشد؛ اما نیروی درونی جلوبرنده‌ای نباشد که او را به سمت هدف بکشاند، هیچ یک از آن امکانات نمی‌تواند به او کمک شایانی بکند.

پس موفقیت در کسب و کار تنها نیازمند داشتن حامی، سرمایه، دانش و تجهیزات نمی‌باشد بلکه به مولفه‌های زیادی نیاز دارد بنابراین موفقیت کسب و کار در استان یزد و دیگر استان‌های ایران، همگی از یک الگو مهم و اساسی پیروی می‌کنند.

توجه به این الگو می‌تواند شما را به سمت انتخاب شغل مناسب و درآمدزایی از کسب و کارهای مختلف در یزد هدایت کند. تا در کنار راه اندازی کسب و کار پولساز و درآمدزایی مطلوب، بهترین خودتان در بین کسب و کارهای هم سطح خودتان باشید و با اطمینان خاطر و رضایت شغلی به کسب و کارتان ادامه دهید.

کسب و کار موفق در یزد

اولین و مهم‌ترین ویژگی یک کسب و کار موفق، داشتن چشم انداز واضح و روشن برای قرارگیری در مسیر هدف است. دیوید کارپ، کارآفرین آمریکایی می‌گوید: “کارآفرین کسی است که برای چیزی چشم‌اندازی داشته باشد و خواهان ایجادش باشد.”

آگاهی و شناخت کافی نسبت به مردم و استان یزد، بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن لازمه این ویژگی است.

خود اشتغالی و کارآفرینی در یزد در بخش‌های مختلفی در جریان است. استان یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، دارای شاخص ها، ظرفیت‏‌ها و پتانسیل‏‏‌های خوب اقتصادی و سرمایه‏‌گذاری در بخش‌هایی همچون صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و گردشگری است.

استان یزد یکی از استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که از نظر صنعت و معدن در جایگاه دوم قرار دارد. وجود معادن معدنی در این استان باعث شده تا یزد به عنوان بهشت معادن شناخته شود. همچنین شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ مانند کارخانه گندله سازی، فولاد، کاشی و نساجی هم فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد کرده‌اند.

صنایع استان یزد به دو صورت صنعتی و سنتی رواج دارد. زیلو بافی، فرش بافی، سرامیک و سفال سازی، کرباس بافی، پارچه بافی، مس، طلا و نقره‌کاری از صنایع‌دستی یزد هستند.

علاوه بر صنایع ماشینی و دستی؛ صنعت شیرینی‌سازی نیز در این استان قدمتی دیرینه دارد و محصولات آن شهرتی‌ جهانی یافته‌اند. مهم‌ترین شیرینی‌های یزدی قطاب، پشمک و باقلوا نام دارند.

بخش کشاورزی استان یزد به علت کمبود آب، خشکی هوا و همچنین بارندگی کم پیشرفت زیادی نداشته است و عمده محصولات کشاورزی استان شامل خرما، پسته و گندم می‌باشد.

برترین حوزه‌های کسب و کار در یزد

کسب و کار تولیدی در یزد

استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی، امکانات و خدمات مناسب، بستر خوبی برای توسعه صنعت و تولید است. بخش تولید در استان یزد به دو بخش کلان و خرد تقسیم می‌شود. در بخش تولید کلان کارخانه‌های صنعتی زیادی مشغول به فعالیت هستند که جز کسب و کارهای موفق استان یزد به حساب می‌آیند، تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

تولید شیشه اردکان، تولید کاشی و سرامیک، تولید آهن اسفنجی، تولید فولاد و تولید لاستیک

در بخش تولید خرد، تولیدی‌های بسیاری هستند که به صورت نیمه صنعتی و کوچک فعالیت می‌کنند و در راستای درآمدزایی و کارآفرینی نقش مهمی دارند. از جمله کسب و کارهای موفق در این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید سیم و کابل و محصولات برقی، تولید لوازم یکبار مصرف پلاستیکی، تولید محصولات شیمیایی و پلیمری، تولید لوله و اتصالات، تولید محصولات نساجی و بافندگی و تولید ماشین‌سازی صنعتی

کسب و کارهای موفق کشاورزی در یزد

استان یزد به دلیل قرارگیری در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران، از مناطق کم باران کشور به حساب می‌آید.

جالب است بدانید که با وجود اقلیم کویری یزد، کشاورزان با رعایت اصولی الگوی کشت نوین، محصولات کشاورزی و دامداری متنوعی در این استان کشت می‌کنند. استان یزد با تلاش فعالان حوزه کشاورزی در تولید روناس، پسته، انار، زردآلو و زعفران جایگاه خوبی را کسب کرده است.

محصولات برجسته کشاورزی استان یزد عبارتند از: روناس، پسته، زیتون، زردآلو، خرما، زعفران، انار، گندم و جو، محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی

کسب و کارهای موفق دامداری در یزد

با فعالیت‌هایی که در حوزه دامداری انجام می‌شود استان یزد در تولید شیر، طیور، آبزیان و تولیدات گوشت مرغ و تخم مرغ خودکفا است.

شیر تولیدی در دامداری‌های استان یزد بیش از نیاز مردم است و به استان‌های همسایه نیز صادر می‌شود.

کسب و کارهای موفق تبدیلی در حوزه کشاورزی و دامداری

در کنار کسب و کارهای حوزه کشاورزی و دامداری، مشاغل وابسته‌ی دیگری نیز وجود دارد که افراد با توجه به ظرفیت‌های موجود دراین حوزه می‌توانند به کارآفرینی و درآمدزایی بپردازند که صنایع تبدیلی یکی از آن شغل‌هاست.

تعدادی از کسب و کارهای موفق در صنایع تبدیلی عبارتند از:

فرآوری پسته، خرما، زعفران، محصولات کنجدی، تولید و بسته‌بندی محصولات آردی و ژله، بسته‌بندی میوه و محصولات گلخانه‌ای، فرآوری خشکبار، میوه و صیفی‌جات، تولید کنسانتره انار، تولید غذاهای آماده و نیمه‌آماده، صنایع لبنی ارگانیک، تولید خوراک دام و طیور و…

کسب و کارهای موفق خدماتی در یزد

بخش خدمات بالاترین میزان اشتغال را برای افراد دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گردشگری، فناوری اطلاعات، اصناف و کسب و کارهای آموزشی اشاره کرد.

کسب و کار گردشگری در یزد

امروزه گردشگری یکی از مهم‌ترین عامل‌های ایجاد اشتغال شناخته شده و به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی، سهم ارزشمندی را در اقتصاد از آن خود کرده است.

استان یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، با توجه به موقعیت خوب جغرافیایی و در اختیار داشتن بافت سنتی و جاذبه‌های غنی طبیعی و تاریخی باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری شده است.

به دلیل نیاز گردشگرانی که به استان یزد وارد می‌شوند مشاغلی زیادی به واسطه رفع نیاز آن‌ها ایجاد می‌شود.

از موفق‌ترین کسب و کارهایی که در این زمینه به وجود آمده به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

هتل و اقامتگاه‌های سنتی، صنایع دستی، سوغات فروشی‌ها، کافه و رستوران، راهنمای گردشگری و تورلیدر، بلیط فروشی و رزرو خدمات، کرایه وسایل تفریحی و …

سوغات فروشی در یزد

کسب و کار فروش سوغات در یزد به دلیل تنوع محصولاتی که برای سوغات دارد بسیار رونق دارد. و سوغات فروشی جز کسب و کارهای موفق در زمینه گردشگری به حساب می‌آید.

بهترین سوغات‌های یزد عبارتند از:

قطاب، باقلوا، انواع لوز، پشمک، کیک یزدی، حاجی بادام، حلوا ارده اردکان، سفال و سرامیک، ترمه و…

صنایع دستی در یزد

بخش مهمی از جاذبه‌های سفر به شهرهای تاریخی و سنتی، بازدید از بازارها و خرید است. هر شهر با توجه به سبک زندگی مردم و نوع اقلیم، صنایع دستی متفاوت و منحصربفردی دارد. صنایع دستی هر منطقه نشان‌دهنده سنت‎‌های بومی و تفاوت در آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه است.

صنایع دستی استان یزد تنوع بسیاری دارد که تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

قالی بافی، زیلو بافی، دارایی بافی، ترمه، چادرشب، زری بافی، شمد بافی، سفال و سرامیک، گیوه بافی، کاشی سازی، قلم زنی، محصولات مسی و …

کسب و کار آموزشی در یزد

افراد موفق کسانی هستند که همیشه از فرصت‌های طلایی بهترین و بیشترین استفاده را می‌برند. کسب و کار آموزشی از جمله شغل‌هایی است که به دلیل آگاهی روزافزون مردم با رشد بسیار زیادی در حال پیشرفت است. دوره‌های آموزشی هر آن چیزی که فرد برای موفقیت در یک کسب و کار نیاز دارد را ارائه می دهند.

ورود به کسب و کارهای آموزشی در استان يزد به دو راه امکان پذیر است:

راه اندازی آموزشگاه فیزیکی یا وب سایت آموزشی

فعالیت به عنوان مدرس در حوزه خاص

بهترین کسب و کارهای آموزشی در استان یزد عبارتند از:

آموزش کار و کسب در یزد، آموزش مشاغل فنی و مهارتی در یزد، آموزش سوارکاری در یزد

در نتیجه

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث موفقیت کسب و کارها می‌شود این است که ابتدا یک چشم انداز خلق کنند، سپس نسبت به آن شور و اشتیاقی سوزان داشته باشند و با برنامه‌ریزی، تلاش بی‌وقفه و زیرساخت درست و اصولی برای رسیدن به آن چشم‌انداز بکوشند. لازم به ذکر است که شما باید کسب و کار خود را به خوبی بشناسید و نسبت به آن شناخت کافی داشته باشید زیرا فهم کامل شما نسبت به بیزینستان، یکی دیگر از کلیدهای موفقیت در کسب و کار است. همچنین باید توجه داشته باشید که سیستم سازی کسب و کار مسیر رسیدن به موفقیت را هموار می‌کند. که در این راستا موسسه موج مثبت با برگزاری کلاس‌های سیستم‌سازی با تدریس مهندس گلناز کاجی‌زاد به شما کمک می‌کند تا زیرساختی اصولی و قوی برای کسب و کار خودتان بسازید.

از دیگر فاکتورهای اساسی برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه کاری، داشتن تفکر خلاق و ایجاد نوآوری در کسب و کار است. به گفته پیتر دراکر تجارت فقط دو عملکرد دارد: “بازاریابی و نوآوری.” به کارگیری دو مفهوم خلاقیت و نوآوری در کنار هم، می‌تواند دریچه‌ای تازه برای شروع کارآفرینی و توسعه کسب و کار باشد. استان یزد به دلیل موقعیت مکانی خاص خود زمینه‌ساز فرصت‌های شغلی زیادی است که با بهره‌گیری از قوه خلاقیت و نوآوری، استفاده از روش‌های نوین و بهره‌مندی از پتانسیل‌های اینترنت، می‌توان مسیر شغلی جدیدی را در زندگی ایجاد کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *